Sidor

2009-02-28

Lördagkväll

Lördagkväll och jag sitter med bloggen... begynnande 40-års kris, eller...

Nej, tråkigt på tv (Robban håller inte med, ser nån serie), Therese ute med kompisar, då får väl jag roa mig själv, då...

Idag tog vi igenom alla hästarna, dom var så nöjda.
Började med Heleno i lina, har fortsatt det arbetet med honom. Det är verkligen kul att jobba för hand. Ibland, nästan roligare än att rida, man har ju ännu mindre hjälper att tillgå så känslan, när det går bra, blir större, på nåt vis. Nu skulle jag vilja lära mig att hantera honom på lång tygel. Idag fick han arbeta mer lösgörande. Mycket travarbete och övergångar och jag tycker att han kommer upp riktigt bra nu. Häromdagen bjöd han tom helt frivilligt på en ökad trav som det var ett tag sedan jag såg till. Trodde det skulle ta ett tag av träning innan det skulle komma, men inte. Anlitade Marie idag som fotograf, för jag tänkte få lite foton på den ökade traven då, men idag ville det sig inte. Jag blir lite för ivirig i min drivning och då exploderar han i galopp istället, måste samla först och sedan få det där suget, men det blev som sagt bara explosioner - han bjöd iallafall på en frisk och bra arbetstrav och rörde sig riktigt bra genom hela kroppen.


Jag har en ny kapson, också, och den har visat sig funkat jättebra. Den skickade jag efter från Marcus Holst. Det är en bra tyngd i nosjärnet vilket gör att jag inte behöver använda mig av så hjälper i linan. Heleno trivs väldigt bra med den. Jag har använt en spansk kapson tidigare och den blir lite för skarp.






Sedan tog Marie ut Aragorn och tränade lite lydnad. Dom var jätteduktiga! Aragorn har mognat ordentligt och han har verkligen börjat lära sig skillnad på arbete och lek. Tidigare har dom haft problem med arbete i höger varv, då Aragorn kommer på vä sida men nu var det inga som helst problem. Imorgon blir det lina för honom också, för att snart återuppta tömkörningen.
Botijo, Campanilla, Cherokee och Maggan fick sig en genomborstning. Cherokee fick, för första gången stå på gången i grimskaft, och det gick jättebra. Hon har fattat galoppen... även om hon helst hade velat gå till Botijo och Aragorns boxar och hälsat på. Hon blir nog en riktig liten killmagnet...
Nu får det gärna bli vår, det är inte helt okompicerat att träna när ridbanan ligger under ett 40 cm snötäcke och man får hålla tillgodo med hästhagarna som är någotsånär nertrampade.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar