Sidor

2009-05-01

Hästnördarnas valborg...

...när katten är borta, dansar råttorna på bordet.

Vi är herrelösa i vårt hus, Robban har åkt till sin syster i Ljungkile för att hjälpa dom att sätta in ett nytt kök så Marie (också gräsänka) sällskapade med mig tillsammans med Anders Eriksson´s tömkörnings-dvd, pastasallad och nya ridsport, på själva valborgskvällen. Hur nördiga får man bli??? Therese kom hem 23.30 efter firande med kompisar, ännu nördigare??? Men så skööönt!

Jag har köpt nya tömkörningstömmar från Bossgårdens Läderverkstad. Tömmarna är tillverkade av Tärnsjölädret och är 16 m långa, 19 mm breda och 3 mm tjocka. Väldigt fina och gediget tillverkade. Jag betalade 760 kr inkl frakt och det tog bara några dagar att få dom. Kan varmt rekomendera att kontakta Bossgården om ni är ute efter tömmar. Hon har en hemsida: http://www.bossgarden.zoomin.se/
Här finns också ett jättefint akademiskt träns.

Provade tömmarna igår och vilken skillnad mot de jag haft tidigare. Nu går det ju att koncentrera sig på arbetet istället för att trassla in sig i ett par styva otympliga tömmar. Heleno var riktigt följsam och nu känner jag att jag har honom verkligen i tömmarna. Nu gäller det att ta hjälp och komma vidare i hjälpgivningen. Eftersom jag är "självlärd" och mest arbetat i 1 lina så har jag också skapat ett eget "språk" så på söndag kommer Lotta och sätter oss i arbete. Hon är utbildad på Wången och har gått kurser för Anders E så då är vi i trygga händer. Känns bra!
Vi ska också anmäla oss till en Anders E-kurs som kommer gå av stapeln i juli.

Arragorn har börjat arbeta igen också, nu har Marie tagit igenom longeringen. Han har nu inga problem att hålla balansen i skritt och trav i båda varven., Tidogare har det varit lite jobbigt för honom i höger varv och han har gärna velat stanna eller försöka smita undan, men nu är tendenserna borta. Idag ska vi sätta en inspänning på honom (utan att spänna in honom) så han får börja vänja sig vid en lätt kontakt med bettet. Ska bli kul att se hur han förhåller sig till det.

Imorgon rider jag för Ricardo så nu blir det att åka och putsa lite läder och jobba Heleno lite lätt inför morgondagens uppgift.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar