Sidor

2009-03-16

Stackars Heleno

Idag kunde ha blivit en tråkig dag. Imorse när jag tog ut Heleno så var olyckan framme! Han skulle, som alltid på sitt "kärvänliga" sätt, nafsa mig i kläderna när vi paserade ut under skärmtaket och innan jag hann reagera så lyckades han "fya" sig själv genom att kasta upp huvudet i kanten på taket. Nu när det är så pass mycket snö så är frigången under skkärmtaket lägre än normalt. Detta tak är utsmyckat med plankor som dom sågat till lite spetsigt i ändarna och han lyckades naturligtvis träffa en sådan med nosryggen, ca 5 cm under ögonhöjd.

Kan säga att det gjorde ont på honom, ögonen såg ut att rulla runt och han bara stog och gapade. Det började komma blod i näsborren och paniken blev fullständig. Jag vände om och gick tillbaka in i boxen, stängde dörren och sprang ut, hysteriskt. Hjälp, nosryggen av? skallbenent spräckt? hjärnskakning? slaktbil? Jag här själv, vem kan snabbt kolla? Ringde syster för lite psykisk support, bröt fullständigt ut i storgråt. Jag som inte brukar ha några som helst problem att visitera hästar vid skada, då andras hästar, men klarar inte av min egen!

Helenos liv passerade revy, kan jag säga.

Ringde direkt efter till distriktsvetrinären som lugnade mig och sa att det nog såg värre ut än det var och att inte förrän han blött uppemot 10 l kommer han DÖ!!! Dom kunde inte göra nåt utan bad mig avvakta nosblödandet och hjälpa till genom att kyla med is. Tur det är vinter och snö fortfarande. När jag stog utanför boxen kunde jag höra blodet plaska ner i golvet, trodde jag skulle svimma. Men ganska direkt började han tugga hö och efter 15-20 min avstannade
blödandet. Då kunde jag börja lugna mig lite och inse att klarar han av att tugga så borde inte nosryggen vara av på mitten.

Usch vad jag hiade upp mig, känner jag nu i efterhand. Förstår ju nu att plankan hade nog gett vika innan hans huvud hade gjort det, men jag var inte särskilt logisk, vid tillfället. Jag var i chock med stora bokstäver.

Han fick tillbringa dagen i boxen med en timmes utegång under em och då såg han ut som inget hade hänt förutom en ganska påtalande svullen nosrygg. Nu har han verkligen en riktig PRE look med rampfkopf. Stackars Heleno.

Så nu ryker dekorationerna, plankorna ska puts väck!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar