Sidor

2009-03-25

Bryt ihop

Halvvägs in i denna vecka... och jag lever fortfarande. Trodde jag inte när den skulle börja! Någonstans i min kalender måste det saknas blad, och då inte bara dagar utan hela veckor. Det har en förmåga att hopa ihop sig, allt ska fixas och vara klart på samma gång. Flera deadline på jobbet, hålla kvällskurs i Endnote, hämta hö, åka till Köpenhamn, bokslut lämnas in, Maggan kolikkänning, Robban och Therese ligger hemma och är sjuk och inkräktar på min 15 minuters eftermiddagsvila, osv osv, tror jag smäller av. Men på LÖRDAG då blir det å ta det lugnt. Lyssnade på rixfm morronzoo imorse och dom ställde frågan, Bita ihop eller Bryta ihop, till Christina Schollin och hon sa då så klokt - Bryt ihop istället för Bit ihop. Och... jag tror jag följer det exemplet och tar och bryter ihop en stund innan jag ska ta det lungt på lördag.

I fredags var det iallafall träning för Ricardo igen. Annelie var så snäll och kom upp till mig och Petra med honom så vi kunde rida i Vika Strand. Det är verkligen ett toppenställe att vara på, en privat anläggning som man får hyra och då får tillgång till "klubbrum", utebox och ridhus.

Vi började med middag och det var ett bra tillfälle att kunna känna Ricardo lite på pulsen innan man skulle rida. Blir lite mer avslappnat och då kan jag fokusera mer på att rida än att "vara till lags" och försöka prestera det jag tror att han vill ha istället för att ha inställningen att jag är där för att lära och Ricardo är till min hjälp.


Träningen gick bra trots att Heleno slog i huvudet i början av veckan. Lite sviter hade han med andningen, frustade lite mer än han brukar och vi fick ta det lite lugnt och skritta emellanåt. Heleno kändes fin och han blir starkare och starkare. Han har ett otroligt arbetshuvud. Tror aldrig han skulle protestera mot något - som Ricardo sa på efterföljande teorin att - din häst vill ända till Stockholm, non-stop, och det har han nog rätt i. Fick mig en tankeställare av Ricardo genom att han förmanade mig att aldrig bli irriterad eller "arg" om Heleno är väldigt framåt utan bara jobba vidare och gör nåt possitivt av energin - och det är ju så rätt, lovar att aldrig mer hindra honom utan istället ge honom tillfredställande uppgifter. Det är något som kommit mer och mer - energin - han är som en bulldozer och bara går och går. Tror det hänger ihop en del med att han nu har bakskor och känner att tar han i så händer det nåt. Jättespännande.


Vi arbetade mycket med övergångar - halt-skritt-trav-halt -trav- skritt -trav osv. sedan övergångar i öppna på volt och rakt spår. Denna övning gick han sedan igenom också på teorin. Heleno är ju fortfarande starkare i vänster varv men börjar bli jämnare och jämnare. Skönt att det verkar gå åt rätt håll. Nu blir det bara att träna vidare till nästa tillfälle i slutet av april.


Han var så energisk så det gick inte ens att fånga honom på bild :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar