Sidor

2009-09-22

OJ, OJ, OJ...

... då var det över för den här gången. Kan säga att jag är HELT SLUT och skulle nu behöva 1 veckas semester bara för att rensa kroppen från all adrenalin som man samlat på sig.

Strömsholm blev en rolig tillställning även om jag känner att jag mest yrat runt som en tok, men nån ska väl det också och jag hade bra hjälp av alla andra i arbetsgruppen, som också yrde runt. Helt fantastiskt vilka männinskor det finns, som ställer upp och arbetar för att andra ska få möjlighet att komma som deltagare. Vi hade tappra funktionärer som åkte många mil för att hjälpa till – en stor eloge till er. Det skulle annars vara helt omöjligt att genomföra dessa arrangemang.

Nu har jag iallafall insett att det fungerar dåligt att både vara funktionär och visa häst. Grämer mig tom att jag inte tillät mig fokusera mer på Heleno, för denna gången kändes det verkligen att det var våra missar som kostade och det blir Heleno som får betala. Ska man ha hästen med sig så måste man ha tid att förbereda sig mentalt, promenera hästen ordentligt, ha god tid att värma innan start och inte gå och ha själva arrangemanget i fokus. Men nästa gång...

Trots det är jag nöjd med mig själv och Heleno. Det blev en 4:e placering i klassen med totalt 85,62 varav 67,12 för morfologin. Känner att jag blev rättvist bedömd och resultatet stämde väl med vad jag förväntade mig. Har ändå fått ett kvitto på att han håller måttet exteriört och att han har en mycket bra skritt och galopp som belönades med 8:or. Trots en 5:a på traven så skrapade han ihop 21 poäng, bara 1 poäng från den högsta. I trav-delen så fick jag honom inte att trava utan han drog iväg i galopp så fort jag styrde ut på spåret – och det är väl klart när han stått på box 2 dagar, han som är van att vara ute och röra sig i en hage från morgon till kväll. Han var bara så skitpigg!! Jag som tränat och tränat och äntligen lyckats få fram en bra trav i honom och så fick vi inte visa det utan han passar på att lattja, istället...hmm. Det är som Enrique säger – han är en player!

Ridprovet funkade bitvis men här kostade det också dyrt med två stora missar, ökade traven på diagonalen – galopperade han bort och den ökade galoppen – skenade han bort. Synd för det resulterade i 2 resp 3 poäng och där rök det ridprovet... och jag som hade ävlats och köpt en hatt – tänkte att det kanske sitter i hatten, men inte då. Han var så ofantligt taggad och det jag oroats för innan besannades – han måste ha fått nån sorts höstknäpp, tror jag. Samtidigt är jag glad att han fått denna energi men nu måste jag lära mig att rida den, också så nu blir det att träna vidare!


Ber om ursäkt för kvaliten på vissa foton. Ska dela med mig också av film från ridprovet i ett kommande inlägg, så ni får se hur tokigt det kan bli:)


Tack Kim för fotona nedan, så gulligt av dig!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar