Sidor

2009-09-06

Ännu gladare...


... är jag idag för nu tror jag att jag kommit närmare sanningen med mysteriet-sadel!
For iväg och köpte mig en kilpad, en typ anatomisk och stel sak som lyfte sadel bak ca 2 cm. Det blev en enorm skillnad, kan jag säga. Nu kom jag också tillbaka i en riktig lodrät sits och skänkel låg självmant tillbaka, puts väck stolsits -vill inte se dig igen!

Vilken lycka för Heleno. Idag var det som att ha gummiband till tyglar igen, borta var "dra matte ur sadeln" och gasen funkade perfekt. Tror tom att han njöt riktig av att arbeta idag. Nu klarar jag mig iallafall till dess att jag får en ny sadel utprovad, eller om det går att stoppa/forma om min. Efter det lilla arbetspasset fick han komma ut i skogen på lång tygel och så lugn som han var idag, har han nog aldrig varit - det var nog hans sätt att tacka för min omtänksamhet - goa killen!
En lite stilstudie där man ser hur han nu kan ta i ordentligt bakirfrån:













3 kommentarer:

  1. tycker han ser väldigt igenomarbetad ut. jag vet hur enormt mycket en sadel kan betyda, ibland handlar det bara om nån cm här eller där.
    skönt med en häst som verkligen visar vägen för dej oxå.
    fortsätter gärna följa din trevliga blogg, själva har vi bara en pixbox med lite bilder på handikappträning, inget flaschigt, bara vår vardag
    mvh
    Annie o Bandido

    SvaraRadera
  2. Hej Annie, vad kul att du följer oss. Jo han är väldigt ärlig och man känner direkt om man är på rätt väg eller inte - ganska skönt men ändå inte helt okomplicerat - nu är det bara denna sadelusling som måste åtgärdas!

    Du får gärna ge mig din pixbox-adress -så får jag se lite fina foton.
    Ha det så bra, Carina

    SvaraRadera
  3. mmm sadel är inte kul
    min älskade jaguar sadel passade inte bandido. så nu har jag en specialbyggd Lusitano från kieffer som vi båda gillar väldigt mycket.
    den är köpt o sedan har den modifierats enormt mycket efter min häst o efter min sneda kropp.
    ett tips är att göra en ryggprofil, man tar en bred ståltråd o lägger utmed ryggen på hästen från främre manken till ryggavslutningen, den färster man 2 tvärgående ståltrådar i o formar sedan dessa tvärs över ryggen. då får man ett skelett som passar hästens ryggprofil direkt, det blir sååå mycket enklare att åka till sadelmakaren då. jag har fått in vanan nu. hahaa

    min pixbox , visst får du den : http://www.pixbox.se/usr_show_id128344_page0_order1.html

    jag ser fram emot att se er live på söndag, ser du en galning i rullstol är det bara jag. jag e antagligen för mesig för o våga gå fram o säga hej....
    håller tummen för er
    Annie med sin glassiga häst ( en flugskimel är som en vaniljglass med krossad choklad)

    SvaraRadera