Sidor

2010-12-06

Ny PRE-hingst på marknaden!

Legendario Botijo, f 2007, se här för stamtavla
. Fantastikt temperament, taktfast ren skritt med övertramp, balanserad och taktfast trav med lagomt knälyft och gott påskjut, rund galopp. Rastypisk med god exteriör. Kommer att avelsvärderas i vår vilket är en förutsättning för att sätta honom i avel. Kommer att friröntgas från OCD. Mamma och pappa fria från genetiskt nedärvbara sjukdomar.  

Bra avelshingst?? Ja, jag vet faktiskt inte och det gör ingen annan heller förrens han har producerat ett antal avkommor. Skulle tro att det kommer behövas ganska många innan man kan utvärdera det. Har han några förutsättningar att kunna tillföra PRE-avel något? Ja det tror jag då han har ett bra temperament, ett intressent blod och ser trevlig ut. Kommer han fungera på alla ston? Nej, det vet jag att han inte kommer. Däremot är han av en lagom typ vilken kan passa både den mer sportiga typen av PRE som den mer barocka typen.

Nu tror ni att jag fått en hjärnblödning av allt byggande och fullständigt spårat ur, men se, det har jag inte. När bygget är klart så är det meningen att satsa fullt ut på min lilla avel och utöka denna. Mitt mål är att ha 2 hingstar och 3-4 ston igång. 2 ston är i princip utvalda bara dom finns kvar när jag fått boxar på plats. Om inte finns det fler. Anledningen till detta inlägg är att jag hade tänkt att annonsera mina hingstar i hingstkatalogen som i år ges ut av FSHS men blev lite konfunderad när jag fick deras information sänd till mig. FSHS har i år infört obligatoriska uppgifter som ska uppges för " att främja en kvalitativ avel av PRE och ge stoägare en informativ och korrekt vägledning" som dom själva uttrycker det. 

Bland de obligatorisk uppgifterna som ska uppges så reagerar jag på följande:

1. Utställningsresultat såsom; placering i klass, poäng, år, ev championtitel, utställningsplats.
2. Egna tävlingsresultat från officiella tävlingar
3. Antal betäckta ston 2010 varav hur många PRE och övriga raser

Notera att jag inte hade reagerat om man rekommenerade att ovanstående uppges men här är det fråga om att det är obligatoriskt. Jag var bara tvungen att höra med FSHS vad man menade och för att slippa skriva om alla mina funderingar så klistrar jag in mitt mail som jag skickade till FSHS nedan. Förutom de frågorna så ställer jag mig också väldigt kritisk till att som betalande 1200 kr´s kund inte själv få bestämma hur jag vill marknadsföra min hingst.

Här kommer mina funderingar som ni gärna får ha synpunkter på antingen via kommentarer eller via min mail: helenovi@hotmail.com
...............................................
Tack för svar!
Då undrar jag vidare hur och om samtliga uppgifter som skall obligatoriskt uppges kommer att kontrolleras av FSHS att dom stämmer och sedan om FSHS då tar ansvar för det gentemot stoägarna?
Annars kan det ju ej användas i kvalitetssyfte utan den påstådda ”kvalitén” kommer då uppfattas som rena rama rappakaljan. Som stoägare så vill jag kunna lita på de uppgifter som anges.

Eftersom FSHS anser att utställningsresultat är relevanta för huruvida en hingst är en bra avelsindivid eller ej så skulle jag vilja ha en beskrivning över riktlinjer eller det system ni tänker använda i att kategorisera och rangera hingstarna. Som stoägare kommer jag ju ställa mig frågande till hur jag ska tolka resultaten.

Hur ser FSHS tex på värdet av en championtitel där det endast funnits några tävlande att välja på, är det lika med en bra avelshingst? Eller hur värderar ni ett 1:a pris i en klass med en startande? Är det en dålig avelshingst om man kom sist av 3 startande, osv? En hingst som har en skada som drar ner poäng och placering anses den som en dålig avelshingst, ska den framställas så i er katalog eller vill ni inte att den är med? Kommer man göra skillnad på resultat utifrån om det är en A, B eller C-tävling?

Är utställningsresultat överhuvudtaget en avelsindikator?
Antal betäckningar per hingst skulle ev vara relevant om antalet betäckta ston översteg ett antal 100 och att samtliga hingstägare använt sig av tillåtna betäckningssätt.  Vad kan en stoägare utläsa för information och dra för slutsatser av att 80% av hingstarna har betäckt 0-2 ston eller att några betäck 3 ston där alla är hingstägarens egna? Eller om en hingst hade 0 ston 2010, vilka slutsatser skall stoägarna dra av den informationen?

Mvh Carina
................................................................................................

För mig är det här jätteviktiga frågor om jag ska satsa i framtiden på avel med PRE och jag tycker också att man hela tiden ska sträva efter att höja kvaliten men det måste vara genomtänkt och helst grunda sig i nån sorts vetenskap eller på bas av gjorda erfarenheter. Nu tycker jag att förbundet tagit på sig en lite otäck roll genom att utge sig för att veta vad en bra avelshingst är och vägleda stoägare och därmed, i värsta fall, styra marknaden. Har vi den erfarenheten i Sverige ännu eller måste vi kanske ta hjälp med sådana frågor utifrån?
Vi har inte riktigt kommit dit än, anser jag.

Att hingstarna ska vara avelsgodkända är ett självklart krav för att delta i en hingstkatalog precis som att följa alla andra regler som ANCCE satt upp, tänker då på semindebatten, samt följa den svenska lagstiftningen vad gäller att hålla hingst i avel!

Jag brukar hålla mig utanför debatterna offentligt pga att jag varit väldigt involverad ialla år, men i det här fallet är jag tvungen att lufta mina funderingar eftersom det påverkar mig personligt och syftet är att höra med er andra vad ni tycker.

Så hur ska vi marknadsföra våra hingstar, räcker den inledende texten om Botijo eller tillför det något om hans avelsduglighet om jag också uppger att han ej är utställd, hade 0 ston förra året och har inte startat någon officiell LC, LB eller LA- skulle ni tro mer eller mindre på honom då? Eller om jag skriver att han kom sist i sin klass för 3 åringar, om det hade varit så!

5 kommentarer:

  1. Hej
    Bra skrivet. Med antalet hästar vi har i Sverige och som visas på utställning undrar jag om kan använda utställningsmeriterna som ett urval när man väljer avelshingst. Dessutom har jag sett flera fall där man skrivit att hästen placerat sig bättre en vad den har på hemsidor bland annat. Så vem ska garantera att uppgifterna stämmer?

    SvaraRadera
  2. Hej och tack för respons!
    Jag undrar också om man kan det? Vi får se vad FSHS har för riktlinjer.
    Hälsn Carina

    SvaraRadera
  3. Jag håller med föregående talare. 25 hästar totalt på ett championat, alla åldrar och kön inräknat, är inget urval som gör att man kan välja avelshingst.
    Det finns inte många som tävlar i dressyr i Sverige, så där har man inte mycket att gå på.
    Det har förekommit uppgifter i hingstkatalogen som varit felaktiga tidigare och då får vi hoppas att man nu lusläser alla manus och kollar alla fakta!
    Det blir ett digert arbete för förbundet.
    Jag tror nog att om man väljer en hingst i Sverige så får man följa sitt eget "hästöga" och hjärta. Be att få se hingsten riden och vid hand och gärna foton och filmer på eventuella avkommor.
    Sedan får man inte glömma att stoet också präglar avkomman både till utseende, gång och inte minst uppträdande.
    En eller två bra avkommor garanterar ju inte att man får ett lika fint föl själv.
    Det är ett lotteri, men ett väldigt spännande och trevligt sådant. Vi har hållit på så många år nu att vi börjar få lite koll på vad våra ston lämnar, men säker kan man aldrig vara.
    Vissa ston präglar avkomman helt och det spelar inte så stor roll vilken hingst vi tar och andra är tvärtom. Det tar flera år att lära sig och fullärd blir man aldrig!

    SvaraRadera
  4. Tack Carina för att du lyfter dessa funderingar! Blev själv med väldigt förvirrad av mailet! Hoppas att du informerar vidare om dina svar!
    Mvh: Mari
    Solviksstuteri PRE

    SvaraRadera
  5. Tack själv Marie för din kommentar. Känns skönt
    att man inte är ensam med sin förvirring:)
    Jag har fått svar per telefon och kommer försöka på ett sakligt sätt plita ner det. Dom vägrar lämna det skriftligt, tyvärr. Hälsn Carina

    SvaraRadera