Sidor

2010-12-09

Obehagligt!

Idag fick jag ett telefonsamtal från FSHS´s kontaktperson för hingstkatalogen ang de frågor jag ställt tidigare. Jag har begärt att få dessa skriftligt!

Som jag uppfattade henne så kommer dessa obligatoriska uppgifter att genomföras och hon kommer också skriva en förklaring/tolkning av utställningsresultaten som ska läggas ut på hemsidan. Man kommer också att införa det som obligatoriskt nästa år för hingstarna att friröntgas för att få vara med.
Hon säger också att FSHS absolut inte vill påverka stoägarna utan det här är bara en efterfrågad hjälp till dessa, och i nästa andetag säger hon, att du är ju ändå gynnad av detta eftersom du ju har visat din hingst så många gånger och det är ju dom hingstarna som inte är visade som vi vill "uppmuntra" att ställa ut?
Ja vad säger man...

Jag anser fortfarande att ingen annan organisation än ANCCE eller den organisation som har samarbetsavtal och löst medlemskap med ANCCE har rätt att vägleda och påverka oss uppfödare/hingstägare/stoägare! FSHS har inget medlemskap i ANCCE och, som jag anser det, heller inget mandat.

Pepino PRE, ledamot i FSHS, har dragit ganska kraftiga växlar av denna debatt på sin blogg som jag kommer besvara imorgon. Detta handlar inte om att någon vill dölja resultat och det är väldigt olustigt om FSHS, genom Pepino PRE, direkt misstänker oss hingstägare det. Jag förstod att debatten skulle mynna ut i att bli obehaglig och man funderar faktiskt på om man törs fortsätta ifrågasätta.

Jag klistrar in min kommentar som jag gjort på Pepino´s blogginlägg här:

Jag tolkar detta som ett svar från FSHS då du är styrelserepresentant.

Jag vill kraftigt dementera att någon i denna debatt har sagts sig vägra lämna ut sina resultat eller som du skriver;” Någon hingsthållare ville bara ange de resultat som... denne själv ansåg vara bra och inte de som var mindre bra. Man vill alltså mörka reslutat för stoägare i en hingstkatalog?”Denna skrivning känns väldigt obehagligt och snudd på personligt påhopp då det kommer från en ledamot och ansvarig utgivare som dessutom har egna ekonomiska intressen i att var med och påverka!

Samtliga utställningsresultat är offentliga och därmed inget att mörka!

FSHS är inte ens medlem i ANCCE och, som jag anser, då inte heller ha något mandat att diktera avelsmålen för PRE i framtiden!

Mvh Carina Blom, ägare till Heleno VI & Legendario Botijo vilkas resultat och meriter inte kommer mörkas och som båda kommer uppfylla ANCCE´s krav när de används i avel!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar