Sidor

2010-12-22

Mera Helenofilm i smallformat!

Hittade mer film på Heleno och här är ett litet klipp där RR rider honom.



Ser kanske lite bryskt ut men under en period så hade vi stora problem med att få Heleno att respektera mig utan han bara drog mig ur sadeln när det inte passade honom. Detta berodde naturligtvis på att han helt enkelt inte orkade ta med sig bakdelen och få uppryggen ordentligt och det blev inte bättre av att jag "fesred" och aldrig riktigt tog tag i det i min träning. Jag har nån sorts romantisk och orealistiskt syn på dressyr att det måste komma av sig själv, men det kom liksom inte... när jag sedan fick en aha-upplevelse av KA, som jag också red för då, när hon sa ungefär så här- dressyr består av trappsteg och ibland så måste man ta tag i hästen för att komma vidare - helt rätt och jag fick lägga ifrån mig min "tyckasyndom Heleno" attityd och börja ta igenom det - här är det precis det som RR hjälper mig lite med. Detta var också något jag fick stor hjälp med av Vicente Rotger när jag var och tränade för honom och där fick jag ytterligare en aha-upplevelse då han verkligen gick igenom med mig vikten av att en häst verkligen inte får öka tempot bara för att man driver den och det visste jag väl i teorin... hmmm

Skulle det inte bara kunna vara så enkelt att allt kom av sig självt, tycker jag...:)) ... åhhh förstår ni att jag vill sluta bygga nu och börja träna istället!!!

2 kommentarer:

  1. Snygging, ja hästen alltså! Du ska nog säkert få pli på honom.
    Kommer Ricardo till er fortfarande?
    God Jul till er!

    SvaraRadera
  2. Haha, tack AnnBritt (trodde du menade R:)))
    Ja han är här och tränar men nu tror jag att det är uppehåll fram till mars. Jag har inte varit med sen vi flyttade hit - har inte haft tid, God Jul till er också!

    SvaraRadera