Sidor

2009-04-04

Städdag

Förmiddagen gick åt till att vårstäda i stallet. Syrran och jag kavlade upp skjortärmarna och spottade i nävarna. Varje skrymsle fick sig en urblåsning. Riktigt skönt när det är gjort. Nu är det bara ute som det ska städas upp, då det kommer fram ömse när snön sakta försvinner.

Sedan tillbringade jag ett par timmar på Sveden där det var regionala dressyrtävlingar, lite kliar det allt när man sitter som åskådare. Heleno skulle naturligtvis varit med... nästa gång.
Det var en msv B:4 och dom flesta gjorde bra ifrån sig, tycker jag. Faktiskt så tycker jag att ridningen man ser på tävlingar har blivit trevligare. Tidigare har det alltid varit så bryskt och mycket handridning men jag tror att den mjukare ridningen börjar breda ut sig bland ryttarna. Även om det var en del missar så red de flesta vädligt "snällt", ett stort framsteg. Något konstigt iallafall som jag noterat sista tiden är att oavsett de olika typerna och kvaliteterna på häst så har dom exakt samma rörelsemönster. En häst hade sån skritt så det så ut som den trampade luft och vissa har en så fjädrande gång så allt blir passageartat - beror det på ridningen eller på aveln av halvbloden, mån tro?

Imorgon får vi besök av en familj som har ett sto som dom vill betäcka och Heleno har varit ett alternativ för dom. Det ska bli kul att få visa upp honom lite, det brukar han tycka är kul.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar