Sidor

2009-04-27

Äntligen vår...


...nu har våren tom kommit hit. Trodde man inte för 20 dagar sedan då det fortfarande var snö. Det har gått fort som tur är. Vi klarade oss undan den årliga "isperioden" då det brukar bli livsfarligt att ha unghästarna ute, som är oskodda. Även hagarna har torkat upp riktigt bra och börjar bli lite smått gröna. Tror hästarna tycker det är skönt att ha ordentligt fäste igen. Arragorn och Botijo har då iallafall fullt upp med att fara runt som 2 troll. Inte undra på att dom är nöjda när dom kommer in för kvällen.





...lyckades få 1 foto på dom tillsammans innan dom stack som 2 avlöningar...







...gick så fort så bara bakarna kom med.





ÄNTLIGEN är också ridbanan farbar. Som vi har längtat, som vi har. Nu är det träning som gäller igen med en ny taktik - pang på rödbetan - tekniken. Nu är det slut på dom ljuva åren och allvaret har trätt in. Det är faktiskt Heleno själv som bestämt det, trot eller ej. Han har tröttnat på min fisridning och vill ha mer aktion. Det är bara det att det blir så oerhört mycket mer häst att rida och min kropp värker på de mest konstiga ställen. Det kommer ta några ridtimmar innan man är någorlunda i form igen.


Allvarligt så måste jag tänka om lite med min träning eller så är det fråga om en naturlig utveckling och en ny fas. Även om Heleno arbetat sedan i februari i töm och lina så vill man ju ta det lite lungt när man sätter igång ridningen igen, men jag tror att arbetet för hand har stärkt honom så pass att jag kan rida på honom lite extra. Det är han själv som bjuder till det. Han är lite forcerande och ofokuserad men otroligt "på" - jag har verkligen att göra för att ta igenom förhållningar och få honom att vänta på mig. Tur att vi ska träna för Ricardo på lördag så kanske jag kan få lite vägledning eftersom jag själv alltid haft den inställningen till min ridning att det ska vara sån "liten" ansträngning för så "mycket" uträttat, som möjligt, men när jag tänker närmare på det så inser jag ju att en viss kraftansträngning måste vi nog igenom. Det vi kommer få jobba med mycket nu blir lydnaden eftersom han gärna tar egna initiativ och då måste jag också få ta tag i honom när det behövs. Nu har sista passet gått till att träna halter, lätt kan tyckas men ack så svårt, men när jag väl blev lite förbannad och tog tag i herrn så var det gjort på 10 minuter och nu funkar det riktigt bra.


I söndags var jag hinknisse med Petra och Esko på dressyrtävling. Dom gjorde debut i LC occh LB i Vansbro. Det var jättekul och dom gjorde verkligen bra ifrån sig. Det blev en 6:e plats i LC:2 och en 14:e plats i LB:1, 58,2% resp 60,7%. Petra kan vara glad i Esko som är så fantastiskt trevlig att vara ute med. Det är som om han inte gjort annat - och det kanske han inte har heller. Jag tog några foton på dom men glömde kameran i stallet så jag får fråga Petra om jag får visa vad fina dom var och lägga upp fotona imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar