Sidor

2009-04-07

Ska jag eller Ska jag inte..

Maggan börjar ju komma till åren nu. Hon blir 20 den 25:e maj. Då blir det kalas igen.

Det börjar ju dra ihop sig för betäckningstider och trots att man har några månder på sig så brukar det gå väldigt fort. Jag håller på och grunnar på om jag ska låta ombetäcka Maggan eller inte... hmm...

Hon har ju haft en kolikperiod under vintern som yttrade sig genom små anfall var och var annan dag under en period. Jättejobbigt var det, men ändå tur att det inte var något allvarligare anfall. Jag provade ju allt som gick i matväg och inte förrän jag avmaskade henne så upphörde det, antar att hon var angripen trots att jag inte trodde att det skulle gå att komma åt dom små rackarna under vintertid. Jag hoppas ju att det var det som var orsaken, för då är det ju en lite bättre prognos. Ska skicka träckprov på henne lite längre fram i vår, få se hur det ligger till. Detta gör ju naturligtvis att jag inte är helt övertygad om att betäcka henne igen. Vill ju inte riskera att hon skulle må dåligt i sin dräktighet och samtidigt så vet man ju aldrig även med ett sto som varit kärnfrisk. Jag får nog ta ut "vår" veterinär och göra en hälsoundersökning så får vi se. Hon är ju i övrigt oförskämt fräsch för att vara 20 år och stor häst. Hon äri fint hull, sommarpälsen (under kvarvarande vinterpäls) är så glansig och fin oc hon är pigg och allert.


Tycker ju att det är synd också om hon inte ska kunna få lämna en till avkomma, när dom blir så fina. Vi får hålla tummarna att hon fortsätter hålla magen i trim nu.

Tänk om jag kunde få 10 år till med Maggan, vad lycklig jag skulle bli....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar