Sidor

2009-12-30

Oj, vilken lång dag...


... det blev idag. Full fart hela dan.
Åkte iväg halvåtta till stallet och morgonfodrade. Det var - 27 grader så hästarna fick frukosten inne. Hem igen och hämta Therese för att skjutsa henne till jobbet kl nio. På väg hem stannade jag till och köpte kraftfoder för att fylla förråden. Väl hemma igen sparkade jag Robban ur sängen och efter en snabb frukost begav vi oss till vårt "andra" hem. Vi har passat på att ta semester nu under jul för att kunna jobba så mycket som möjligt på huset och vi har faktiskt kommit en bra bit på väg. Det biter lite när man kan jobba hela dagarna.


Hallen har fått sin form nu och det är dags att lägga golvvärme och klinker där. I vardagsrummet har vi satt gipsskivor på väggarna och nästa steg blir att slipa det gamla fina trägolvet och måla takpanelen. Timmerstommen som vi tog fram kring kakelungnen ska saneras från lerputsen, hur nu det ska gå till, och sen är det "bara" tapetsering kvar, så när som på fuktskadan som ska repareras. Det överlämnar vi till två snickare som tagits sig an det och antagligen sätter igång efter trettonhelgen. Ska bli så skönt att det händer något där utan att vi själva slitit med det. Lika skönt som med härbret och gamla timmerstallet, som vi skänkte bort. Två byggnader som vi hade tänkt riva dels pga att de kommer bli ivägen för nya stallet samt för att det var en hel del jobb för att få byggnaderna i bruksskick. Så jag satt in en annons på blocket som bortskänkes och jag tror aldrig vi fått så många telefonsamtal och mail nånsin, folk blev som tokiga och båda timmerstommarna var borta direkt. Så nu slipper vi allt jobb med att riva och forsla bort dom.


Efter ett dagsverke i huset så skyndade Robban och jag till stallet för att ta in hästarna för em-mat, och dom var väldigt glada att se oss, Heleno dansade framför grinden och stona var vita av frost från topp till tå. Nu när det är så skitkallt så har man dåligt samvete för att dom är ute, och man får dåligt samvete för att dom får stå inne. Marie släppte ut dom på lunchen och trots att dom då bara var ute några timmar så hade stallet frusit ihop. Hem igen för att kasta i sig en smörgås och iväg igen för att hämta Therese som slutade jobba klockan 6, väntar in henne och det visar sig att hon ska va kvar i stan så det är bara att åka hemmåt igen, tillbaka till stallet efter ett stopp på affärn för att handla. Väl i stallet igen, väntar ett gäng skitiga boxar och kvällshungriga hästar. Konstaterade också att nu är hela Botijo´s man uppäten av Arragorn, morr!!
Tillbaka hemma halv nio och får vända i dörren för att skjutsa Therese till kompisar - puuh vad skönt när hon får sitt körkort. Klockan nio fick jag äntligen sätta mig en stund i soffa och pusta ut och nu ligger jag i sängen och har läst Hästmagasinet, Hus & Hem, Aftonbladet samt alla roliga bloggar som jag följer, främst PRE-bloggar som jag kan länka till i ett senare inlägg. Så nu är dagen slut och jag är superförkyld, dessutom.


Imorn är det sista dagen på det här året som varit ett bra år bortsett från vår förlust av Diablo, Campanilla´s fölunge. Det nya året ska firas in som sig brukas tillsammans med våra goda vänner Malin och Stefan - same procedure as last year...

Önskar alla ett Gott Nytt År!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar