Sidor

2010-05-14

Sadel!

Nu har jag äntligen blivit med Amerigo. Det kunde man ju förstå att när jag tog hem Teknan så skulle det komma ut en på annons. Teknan var verkligen en fin sadel men den passade inte Heleno. Problemet är att sadeln inte ligger an bakom manken utan jag får ett hålrum där. Kanske den passat om den hade varit vidare men då hade jag varit tvungen att köpa den för att värma om den och då står man ju där om det ändå visar sig att den inte passar. Nä, så den fick gå tillbaka.
Så i onsdag så kom det ut en Classic på annons och idag var jag och hämtade den i Björbo. Ett riktigt fynd i väldigt fint skick, knappt använd. Den är lite, lite trång men eftersom det är en +1,5 och den jag provade ut i höstas var en +2 och för vid så tror jag att den här blir perfekt när Heleno kommit ner i matchvikt. Det ska bli så roligt att sätta igång nu.

Igår var det stora mätardagen. Vi har mätt våra unga varje månad upp till 1 år och därefter varje gång dom fyllt år. Det är lite kul att  se hur kurvorna följer varandra, iallafall mellan Arragorn och Cherokee medans Botijo har en egen kurva. Cherokee är nu 164 och 2 år, Botijo är 163 och 3 år. Dom där korsningarna verkar växa och bli hur stora som helst, nästan lite för stora. Arragorn mäter väl 170 nu och det hoppas vi han stannar på. Tur han är en snäll pålle.

På söndag så kommer vet och dubbelkollar om Maggan är dräktig eller inte. Jag är lite osäker eftersom hon höll på och brunstade i höstas. Nu är hon iallafall hur tjock som helst och eftersom vi ser att det rör på sig och magen har en väldigt oregelbunden form, från dag till dag, så bör hon ju ändå vara dräktig. Isåfall ska hon föla till midsommar. Får hålla tummarna att det går vägen nu så man slipper en likdan vända som förra året. Tur det inte är Campanilla för då hade det varit riktigt nervöst. Maggan har ju ändå haft lätt för sig tidigare.

På torpet så fortsätter vattenbekymmren - det vill inte riktigt bli som vi tänkt. Nu har grannen hjälpt oss att gräva och det fylls hela tiden på med vatten i grävhålet och det verkar som det läcker vatten från alla håll, även från borrhålet. Kanske borrgubbarna inte lyckats gjuta röret tätt mot berget och att det är därför som vattnet blev brunt. Så typiskt. Nu lär det väl ta flera veckor till innan det är åtgärdat. Jag tror jag smäller av!

6 kommentarer:

  1. Då håller jag tummarna för Maggan. Vårt ena sto brunstade också när hon var dräktig och hade ägg när hon var nydräktig. Mysko, men så kan de tydligen vara.

    SvaraRadera
  2. Jippi grattis till sadeln, nu kommer det bli massa dressyrträning hoppas jag!
    så roligt massa bilder på den ståtliga med matte i sadeln önskas.
    kram Annie och Bandido

    SvaraRadera
  3. A-B - tack för att du håller tummarna för mig. Det är märkligt med vissa ston. Denna fröken är så dominant och jag tror det är därför hon har visat brunst. Har haft ett par ston här hos mig för betäckning med Heleno som vägrat gå i brunst, men så snart dom tagit hem dom så har dom kommit igång direkt - mysko det kan vara.

    Annie - tack, till slut så hittade vi rätt, hoppas jag. Ska uppdatera med några nytagna foton när det är dags:) kram

    SvaraRadera
  4. Det skall inte vara lätt att skaffa gård verkar det som. Men än så länge så lever hästarna, inga fyrhjulingar, inga fotbollsspelare, inga soptippar under marken som gör att hästarnas ben försvinner en halvmeter ner i marken, inga lösa grannhästar på tomten, inget skitunderlag i paddocken som kostade skjortan, ingen värmepanna som inte fungerar, inga ridförbudsskyltar som plötsligt smälldes upp, inga karavaner med turister och (än så länge) ingen man som ligger och skriker av ångest.
    Så det kan alltid bli värre. Haha, hoppas att det piggar upp!
    Kram, Kryddan

    SvaraRadera
  5. Haha - det var verkligen uppiggande:) Nejdå, allt kan bli värre och värre har man upplevt så man är ganska härdad. Men, vattnet ställer faktiskt till det och tär på en - vill slänga in en tvättmaskin - NU!

    Har ju ändå att se fram emot nästa projekt - bygga stallet och ta hem hästarna, kram

    SvaraRadera
  6. Antagligen styr din dominanta dam de andra. Vår, som visar brunst när hon är dräktig, är också dominant och står som 2:a i rangskalan. Lite spännande om än kanske irriterande är att iaktta hur naturen ändå styr.

    SvaraRadera