Sidor

2009-10-04

Stallmys...

... passar bra när det är ruggigt väder. Det ha regnat konstant, känns det som, hela helgen - kallt är det också. Så idag fick det bli en mysdag med hästarna. Först genomgång av Charlie, vår gamla dartmoorponny, då vi började misstänka att han fått fång. Det började i går med att han såg lite stel ut, lika var han i morse men sedan på dagen så såg han fräsch ut. Kanske hans gamla kropp börjar svika, lite. Man blir ju lite på sin vakt nu när det varit frost på nätterna. Jag verkade honom och han hade inga problem att stå på 3 ben och inte kunde jag hitta några tecken på någon hovböld heller. Så det blir att avvakta.


Botijo han fick tömkörningsgjord på sig för första gången. Inte alls så tokigt och konstigt, tyckte han. Vi la ett schabrak under och det hade han heller inget emot. Annars kan ju denna kille få för sig saker ibland, men detta var inga problem. Han lär ju börjas med nu då jag såg att det blir avelsvärdering i mars. Då måste vi ha tränat att ha lite attiraljer på och ut och åka lite transport.


Cherokee blev också jättelycklig av att pysslas om på gången - det absolut roligaste hon vet. Hon rör inte en fena när hon står där utan verkar vara livrädd att få gå in i sin box igen. Vi tog fram måttstocken, för skojs skull, och nu mätte hon 158 fram och 161 bak. Inte illa för en liten tjej på dryga 1 år. Hon är inne i en växtfas nu och ser lite grotesk ut. Huvudet känns enormt stort och ska hon växa i det proporionerligt så lär hon sluta på 175, känns det som.



Vi startade en studie i stallet, också, en ytterst ovetenskaplig - men ändå. Tror att jag löst mysteriet med varför nästan alla PRE ser ut som om dom är delade i 2 och hänger med ryggarna - bogmått, heter det:) Precis som jag misstänkt tidigare så visade det ju sig att Helenos bogmått är på tok för kort för att passa en "normal" sadel och att det garanterat är anledningen till de problem jag haft med sadlar. Helenos bogmått är 18 cm, och när vi mätte både Campanilla och Botijo så var deras lika med undantag för Botijo som var något kortare. Man kunde tro att Campanilla skulle ha ett längre mått än Heleno eftersom hon har en lång rygg, men inte då. Vi mätte också Maggan och hon hade ett stadigt mått av hela 26 cm och Arragorn låg mellan 22-24 cm. Mina PRE har alltså betydligt, 8 cm, kortare mått än mitt halvblod. Vore intressant att höra vad andra mäter sina till - särskilt då PRE. Ni får gärna mäta era hästar och skriva i kommentaren. Det är ingen, av alla sadelmakare i hela världen, som upplyst mig om detta tidigare utan det har hela tiden fokuserats på bomvidder och svängda bommar.
Vilken jäkla tur att Amerigo finns!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar