Sidor

2011-01-06

"Lilla killen"



Här är en till liten som blivit stor, Heleno! Visst var han för söt, punkarn, tror han är runt 7-8 mån på bilden som är tagen av hans uppfödare Enrique de Benito.  På bilden kan man se att det skulle bli en robust och rejäl kille som står pall det mesta och nåt att hålla sig i när det blåser. Det har tagit några år för honom att "växa" i denna kropp och det är inte förrän nu som han börja blomma ut ordentligt. Han hör till dom som blir vackrare med åren. Pratade idag med en PRE-väninna som talade om för mig, när vi diskuterade våra hästar, att han inte var det vackraste hon sett i PRE-väg när han kom till Sverige men hade utvecklats till att bli riktigt fin och jag kan, mycket motvilligt:), hålla med om att han inte var den vackraste och det gör nog fler... men det fanns något i denna häst som jag inte kunde motstå utan det stog helt enkelt Carina i pannan på honom.

Så efter 1 års funderingar så "slog" jag till men innan jag "slog"  till så förhörde jag mig ganska väl om honom och hade turen att det arbetade en svensk tjej på stuteriet som jag kunde förhöra för att försäkra mig om att det skulle vara en trevlig häst jag isåfall fick hem. Jag var också väldigt noga med att kolla upp hans stam (vilket jag är väldigt glad för idag) och förstod att guardiola-blod, vilket han är, stod för hästar med bra mentaltiet och som framförallt avlats för att ridas på. Hans morfar, Centella V, är genom tiderna en av de bästa PRE som funnits. Så då var det inte så mycket att fundera på och hem kom han på juldagen i snöstorm 2004. Min väninna hade ganska rätt för under några år så var han verkligen inte vacker utan kantig, framtung och tunn men samtidigt kraftig. Jag hade stora problem med att hålla hull på honom och istället för att låta honom växa ifred så höll jag på och trixade med olika foderstater och kom aldrig rätt. Nu känns det iallafall som att han äntligen vuxit i sin kropp (kanske lite väl mycket, emmellanåt..hmm) och han är nu det jag såg då. Som ni kanske förstår så har Heleno en särskild plats i mitt hjärta och är det något som har bestått från det han var föl och fram till idag så är det hans temperament och vilja till att arbeta... och det premierar jag högt.


Här är han 2 år och fortfarande hos Enrique!



Här är han nog  6 år, tror jag...












... och här är han idag!




3 kommentarer:

  1. Det var en rejäl fölunge det! Han har blivit jättefin. Det tar några år för en PRE att växa i skinnet, speciellt de lite större modellerna.

    SvaraRadera
  2. Halloj
    mej tilltalar han! jag tycker han både ser flott ut o användbar. vilket jag tycker är det viktigaste. Jag har oxå tänkt på det att de bästa PRE har några år på nacken det är lixom då den där blicken o styrkan blommat fram.
    vad roligt att du har bilder från början på honom. hoppas det gått frammåt med stallbygget, så du snart får göra det roliga "piffinget" o det bästa av allt första uppstallade natten i eget stall, blir glad för dej när jag tänker på det.
    kram Annie

    SvaraRadera
  3. AnnBritt - ja han har en stabil stomme. Det har han lämnat till Arragorn och Cherokee med dom står stadigt dom med men utan att vaa klumpiga. Hans föl som avled var också rejäl.

    Annie - tack för din kommentar. Det glädjer mig

    Kram Carina

    SvaraRadera