Sidor

2010-08-05

Betäckning!

Igår fick vi äntligen ett språng på Campanilla. Nu får vi se om det var det enda som behövdes eller om hon får ett språng till på fredag. Skulle tro att Heleno hoppas på det. Det blev lite (!) sent i år men det är helt ok med en fölunge i månadsskiftet juni/juli. Hellre det än inget alls. Jag har haft lite problem med både Campanilla och Maggan´s brunster i år. Maggan trodde vi ju hade tagit sig iallafall eftersom hon blev så uppenbart "dräktig" och hon tom satte ljuver, men efter ultraljud så kontsterade vi ju att hon var tom men helt utan någon som helst aktivitet. Hon fick då en spruta och kom igång efter 1 vecka med en fin brunst. Campanilla kollades också då, 23/6, och stod med ett stort ägg och dagen efter när vi skulle betäcka hade hon gått ur och var inte det minsta intreserad. Inväntade nästa brunst och lika här han hon gå ur innan jag fick ett språng så denna gång var vi snabbt på. 



Ni må tro att det blir ett efterlängtat föl. Vet inte hur jag ska kunna bärga mig tills det är dags att ultraljuda henne. Inte nog med att hon varit svår att se brunster på så har jag också haft lite ångest inför denna betäckning. Det känns lite olustigt efter förra året då det höll alldelens på att gå käpprätt år skogen. Vill verkligen inte utsätta henne för nåt sånt igen så nu måste det bara gå bra hela vägen. Men det är väl så att man, helt enkelt, får ta smällarna också, om man ska hålla på med avel. Campanilla är för värdefull för mig för att inte betäckas igen och hon är ju kollad och ska vara helt återställd efter händelsen så jag hoppas att det bara var olyckan som var framme.

Så nu har jag beställt en fuxfärgad hingst med bläs som ser ut som Heleno men rör sig som Campanilla! Skulel man kunna få det, tack:)

5 kommentarer:

  1. Ja visst är det ett strul att vara uppfödare. Inget blir som om man hade tänkt...eller hur man nu säger.
    Vi beställde också en fuxhingst, men jag tror att han har för mörk brun färg, dock ej svart, på benen för att det ska bli fux, även om svansen är fuxfärgad. Vi får väl se vad det blir när han fällt färdigt. Kroppen är definitivt fux.

    SvaraRadera
  2. Hej Ann-Britt, min Botijo var precis så när han var föl och jag och många andra trodde att han skulle bli fux. Han blev brun men med mycket rött i sig som lyser metalliskt som koppar. Din kanske blir så.
    Heleno ger ju fux och Camp har fux bakom sig, så man får hålla tummarna:)
    Hälsn Carina

    SvaraRadera
  3. Då har du all chans. Lite lustigt för med andra raser skulle jag inte vilja ha fux, men med PRE så börjar dollartecknen lysa i ögonen på mig.

    SvaraRadera
  4. Håller med om att många andra raser är tråkiga med fuxfärg men PRE liksom fyller ut den på nåt konstigt vis, så fram för fuxfärgade PRE till rimliga priser då förstås!

    SvaraRadera
  5. Håller med er att fuxfärg gör sig väldigt bra på en PRE. Nu är det ju inte bara färgen men kan man få önska, så:)

    Annelie - hur går det med ridbanan, är den helt färdig. Måste ta mig tid att komma förbi och kolla.

    SvaraRadera