Sidor

2011-09-05

Färganalys

Nu har jag fått tillbaka färganalyserna på Botijo och Heleno. ANCCE har erbjudande om färganalyser året ut då man vill ändra felaktigheter i stamboken. Många hästar är inskrivna med fel färg och så var även fallet med Heleno. I stamboken är han inskriven som brun men är nu gentestad svart. Det känns ganska skönt att få det frågetecknet utrett. Det lustiga är att han var brun när han var liten och de flesta svarta föds ju älggråa. Har läst mig till att det finns en färg som heter dominantsvart och de föds bruna, kanske han tillhör dom.

Det var väl Heleno som jag var mest nyfiken på men eftersom man fick 2 analyser till priset av 1 så fick Botijo hänga med där. Han är brun och där var det väl inga frågetecken direkt:) Däremot blev jag lite förvånad att han inte kan lämna svart, trodde att alla bruna hästar kan, till viss %, lämna svart... man lär så länge man lever.

Heleno VI - stamtavla
Genotyp ggEaaaCC
Fenotyp Negro
Det betyder att han lämnar svart, brun, fux, skimmel och gult, palomino tillsammans med gul partner.
Brun och fux avkomma har han fått så det var heller ingen överraskning.

Här ca 7-8 mån och definitivt brun?

Vuxen och svart

Legendario Botijo - stamtavla
Genotyp ggEeAACC
Fenotyp Castano
Det betyder att han lämnar brun, fux, skimmel och gult, palomino med gul partner. Botijo har en metallisk brun som lyser som koppar i solen.


Själv tycker jag det är spännande och fascinerande med färg oavsett om det är brunt, svart, fux, gult eller skimmel. Alla färgerna har sin charm, själv hade jag som kriterie när jag köpte Maggan att hästen skulle vara brun med bläs och strumpor - och så blev det...

1 kommentar:

  1. Så roligt att Heleno är konstaterat svart. Svart är inte så enkel färg. Många svarta hästar står som mörkbruna eller bruna i passen. Då jag har ett svart sto (född ljusgrå) och hennes mamma vars färg jag funderat mycket på. Hon står som brun i passet men efter en djupdykning i litteraturen om hästens färger är jag nästan säker på att hon faktisk är svart. Den svarta färgen varierar ju från blåsvart till brunsvart. Det är tydligen beroende på hur tätt håren sitter i hårremmen. Ljuset reflekteras olika. En sak är dock säker hon är inte brun eller mörkbrun.
    Det måste kännas underbart att ta hem en flock hästar till nystängslade hagar och ett nytt fint stall. Njut nu av det.
    Lycka till med dina nyförvärv.

    SvaraRadera